Játék Sötét oldali karakterekkel.

Nem. Nagyon nem. Meg fogom hallgatni az érveket, bólogatok, és utána azt mondom, nem. Elhiszem, hogy minden izgalmas erő alkalmazás a sötét oldalon van, és elhiszem, hogy Darth Vader páncélja fehérben nem mutatna túl jól, de akkor sem. Izgalmas és kihívás lehet kijátszani a sötét oldalnak behódoló padawant, aki 1-2 játékon keresztül a fő gonosz lenne, majd amikor egy még rosszabb, még veszélyesebb sith felbukkan, hősi küzdelem, és érzelmes szerepjáték árán a nevezett tanítvány visszatér a jó oldalra, de ennek kivitelezése túl sok problémát, előre nem látható gondot és nekem, mint KM-nek az egészségesnél több fejfájást okozna. Fórumon esetleg lehetne ilyet játszani, már ha valakinek van kapacitása mesélni (nekem nincs), de RT játéknál több, mint problémás. Hogy mást ne mondjak, kétfelé kellene mesélnem, jk-k egymás ellen mennének, és sunnyogni egymás elől.

Ha netán úgy alakulna, hogy valaki elbukik és átesne a sötét oldalra, az a karakter AZONNALI elvesztését jelenti, a nevezett karakter NPC lesz a továbbiakban, a játékosnak pedig véget ért a játék, esetleg következő alkalomra hozhat új karaktert.

A karakterek alapvetően a világos oldalon állnak. Azonban akinek a tettei a sötét oldal befolyására utalnak, kaphatnak sötét oldal pontokat. Minden alkalommal, amikor valaki Sötét oldal pontot kap, dobni kell 1d6-al, és ha az eredmény kevesebb, mint az aktuális Sötét oldal pontok száma, a karaktert elnyelte a Sötét oldal, a játékosnak vége a játéknak, és a többi jk komoly bajban van. Valamint minden Sötét oldal pont után egyel csökken az Aktuális és a Maximális Erő pontok száma is.

Sötét oldal pontot veszíteni is lehet, de csak komoly és hangulatos szerepjátékkal, a Sötét oldalra tartó karakter és egy másik jk között. A csökkenés mértékét a km fogja megmondani a szituáció ismeretében. A „Jk 1: térj vissza a fényre Jk 2: na jó” nem elfogadható szerepjáték :)

Az alábbi rendszer az egyszerűségre törekszik, mégha ez a realitás rovására is megy. Építő kritika jöhet (építő kritika: xy nem jó, legyen helyette xz; nemépítő kritika: xy nem jó, találj ki valami mást).

Tulajdonságok

Négy alaptulajdonság van, értékük embernél 1-5, egyéb fajnál mehet feljebb is:

Test: a fizikai adottság, testméret, erőnlét. Alacsony érték, gizda karakter, magas érték, nagydarab, erős karakter.

Reflex: az érzékek és a mozdulatok összhangja. Gyors reagálás ugyanúgy, mint precizitás. Alacsony értékkel a karakter kétbalkezes, elejt dolgokat, magas értékkel mesterlövész, esetleg zsebmetsző.

Érzékelés: érzékszervek élesége. Fajra nem jellemző érzékek esetén a dobás feleződik/harmadolódik (szaglás vukiknak fajra jellemző érzék, embereknél nem).

Tudat: intelligencia és tudásanyag a környező világról, tudományos témákról, hobbikról.

A tulajdonságok pontos értéke a karakteralkotás után lesz ismert

Képzettségek

Kétfajta képzettség lesz a játékban, Aktív és Háttér.

Az Aktív képzettségek a választott kaszttól függenek, a Háttér képzettségek az előtörténettől és a határidők betartásától. Mindkét fajta képzettségre tulajdonság + a képzettség szintjével egyező számú kockával dobunk.
Alapvetően minden képzettség (az is, amivel a karakter nem rendelkezik) használható 1-es szinten bárkinek, és a kaszt adta képzettség ehhez adódik hozzá. Tehát ha pl. a Trooper kaszt kap +1 Sugárfegyvert, az azt jelenti, hogy a Sugárfegyver képzettség szintje 2-es lesz, és 2 kockával dobható.
Az Episode VII játékban egyetlen képzettség sem lépheti túl a 3. szintet. A további játékokra ez változni fog (mint ahogy lesz fejlesztési lehetőség az Ep VII és az Ep VIII játékok között (ha eljutunk odáig 😊).

A *-al jelölt képzettségeknél lehet specializálódni szűkebb területre, ami azt jelenti, a képzettség szintje egyel csökken, míg a választott specializáció szintje egyel emelkedik. Tehát pl. ha a Troopernek van 2-es Sugárfegyver ismerete, megteheti, hogy specializálódik nehéz sugárpisztolyra, és innentől, ha nehéz sugárpisztolyt használ, a képzettség 3. fokúnak számít, míg minden más sugárfegyverre egy kockával dobhat. Értelemszerűen csak egyvalamire lehet specializálódni, és csak olyan képzettségnek lehet specializációja, ami legalább 2. fokú. Természetesen nem kötelező specializálódni.

Aktív képzettségek:

Közelharc (Test)*:Test-test elleni harc, ököllel, lábbal, esetleg közelharci eszközzel, mint kard, kés, puskatus, balta.
Specializációk: Verekedés, adott közelharci fegyver szerint.

Páncélzat (Test)*: Különböző vértek, páncélok viselete, komolyabb levonás nélkül. A szint határozza meg, mely vértek viselhetőek és melyek nem (legalábbis komoly levonás nélkül).
Specializációk: könnyű vértek, nehéz vértek, egzoszkeletonok.

Védekezés (Reflex): Kitérés támadások ellen, akár közel, akár távolharcban. Ez a képzettség használatos sugárlövedék hárítására fénykarddal, mint ahogy sugárlövedékek előli félreugrálásra is (a jelenleg használt sugárvetők lövedéke sokkal lassabb, mint a hagyományos fegyvereké). A képzettség használható Közelharc, Sugárfegyver és Fénykard képzettségek ellen, azonban e két utóbbi esetben a Tulajdonság + dobás érték feleződik.

Fénykard (Reflex): A jedik (és sithek) legendás fegyvere. Bekapcsolni bárki képes, de minden komolyabb mozdulatnál (mint támadás vagy védekezés) van esély, hogy a képzetlen alkalmazó megsebzi önmagát. Amennyiben a dobás 1-es, a használó megvágta magát. Akinek legalább 2-es szinten megvan a képzettség, már nem fogja véletlen megvágni magát.

Éberség (Érzékelés): Megfigyelőkészség, apró, jelentéktelennek tűnő dolgok észrevétele.

Sugárfegyver (Érzékelés)*: Különféle sugárfegyverek használata és alapvető kezelése, mint energiatelep csere, karbantartás.
Specializációk: Sugárpisztoly, nehéz sugárpisztoly, sugárvető, könnyű ismétlő, nehéz ismétlő, mesterlövész puska, fedélzeti fegyver, turbolézer.

Kütyük (Tudat): Különféle trükkös, de hatékony eszközök használata, mint mágneses aknák, jetpack, hálóvetők, kábelvetők. A képzettség használatakor a jk bejelenti, milyen eszközt szeretne, és ha a dobás sikeres, rendelkezik az adott eszközzel. Minél valószínűtlenebb az eszköz, annál nagyobb a célszám. Pl. egy fejvadász valószínű hord többféle gránátot, zavarót, kábelvetőt, éjjellátót, lángszóró már nem ennyire egyértelmű, és nem valószínű, hogy fénykardot távolról kikapcsoló távirányítója lenne (noha extrém jól sikerült dobás esetén nem is lehetetlen). Ugyanannak az eszköznek újabb használatakor újból dobni kell (nem feltétlen ugyanarra a célszámra), és sikertelennél nincs belőle több. A sikeresen megdobott eszközöket akár fel is lehet jegyezni a karakterlapra.

Tech (Tudat): Különféle technikai eszközök kezelése, működtetése, esetleg javítása. Ide tartoznak a radar-rendszerek, kommunikációs állomások, mozgásdetektorok, meg lényegében bármilyen nem jármű vagy fegyver technikai eszköz.

Háttér képzettségek:

Úszás (Test): Vízben való közlekedés. Bizonyos felszerelések (pl. páncélok) lehetetlenné teszik.

Atlétika (Test): Akrobatikus mozgássor, mászás, esés, ugrás, ilyenek.

Izomagy (Test): A karakter nem csak nagy és erős, hanem nagyon de nagyon erős. A képzettség hozzáadódik a lassú erőkifejtésekre vonatkozó Test dobásokhoz. Pl. 4-es Test, 2-es Izomagy esetén egy vascső elgörbítésére a normális 4 + d6 helyett 4+2+d6-al lehet dobni.

Járművek (Reflex): Terepsiklótól a suhanóig, rollertől a csillagrombolóig minden jármű irányítása ide tartozik (bár egyes járművek rendelkezhetnek egyéb követelménnyel, mint pl. a csillagromboló + 350 fő kezelőszemélyzet).

Zsebmetszés (Reflex): Mások zsebében turkálás észrevétlen, akár kivenni, akár betenni dolgokat.

Sunnyogás (Reflex): Észrevétlenség akár lapulva, akár mozgás közben. Zajtalanság és a fedezékek minél jobb kihasználása.

Szövegelés (Érzékelés): Őszintének látszódva szöveg előadása. Akár igaz amit a karakter mond akár nem, ezen a képzettségen múlik, mennyire hiszik el.

Művészet (Érzékelés): Éneklés, szobrászkodás vagy egyéb művészeti irányzat ismerete és gyakorlati alkalmazása.

Bestiák (Érzékelés): Különféle hátasállatok meglovagolása és irányítása. Felülni egy banthára bárki képes (szinte), de hogy az a bantha arra megy amerre mi szeretnénk, egy teljesen más kérdés.

Tudományok (Tudat): Általános ismeret a különféle temrészettudományokban, és általános ismerete a világnak.

Nyelvek (Tudat): Sok lény nem képes kiejteni a közös nyelv szavait, és ezek egy részének nem telik elektronikus tolmácsgépre. E lények megértésében lehet nagyon hasznos ez a képzettség. 2. foknál választható egy nyelv, aminek a megértésére nem kell dobni, 3. fokon két ilyen nyelv ismerhető. A droidok nyelve nem választható.

Bolygók (Tudat): Bolygók, világok ismerete név, lakosság, politikai helyzet és asztrogációs útvonalak alapján.

Kasztok

A játékban három főkaszt érhető el, és a három főkaszt alatt több kaszt. Elsőnek kiválasztod a főkasztod, majd választasz magadnak kasztokat a főkasztodból. Minden kasztodnak ugyanaz a főkaszt alá kell tartoznia. A jedi főkasztot választók két alkasztot, a többiek három alkasztot választhatnak.

Minden kasztnak van egy különleges képzettsége, ami más kasztok számára nem érhető el, ugyanakkor karakteralkotáskor bármennyi kasztod is lenne, csak az egyik után kapsz különleges képzettséget. Tehát hiába veszed fel a Jedi lovag és a Jedi vadász kasztokat, nem kapod meg a Fénykard dobást és az Állat-kontrollt, hanem választanod kell közülük egyet.

Jedi kasztok

Jedi lovag: A jedi lovag a béke őrzője, aki fegyverrel a kézben biztosítja a rendet.
  • Fénykard +1
  • Védekezés +1
Fénykard-dobás: A jedi a Fénykardvívás képzettség (és némi Telekinézis) használatával meg tud támadni távoli ellenfeleket. Legfeljebb a Fénykardvívás szintjével egyező számú ellenfél támadható, mindegyikre Fénykardvívás képzettség dobható, siker esetén normál módon sebez.
Jedi taktikus: A taktikus aki gondolkodik a jedik közül. Sokan nem is hordanak fénykardot, csak gizmókat, kacatokat, és mégis hatékonyabbak, mint a legképzettebb lovag.
  • Tech +1
  • Kütyük +1
Ösztönös kitérés: A jedi képes elhárítani olyan támadást is, amit tudatosan nem érzékel, mint például félreugrás csapdák, orvlövész támadása elől. A képzettséghez sikeres Éberség és Védekezés dobás szükséges.
Jedi vadász: A vadász többnyire magányosan rója útját, és egyedül néz szembe a veszélyekkel. Sokkal inkább csak magára számít, mint a többi kaszt, és sokkal inkább érzi otthon magát a vadonban, mint a városok forgatagában.
  • Páncélzat +1
  • Közelharc +1
Állat-kontroll: A jedi komoly tapasztalattal bír a vadállatok terén, így képes elérni, hogy ne támadják őt meg, sikeres Bestiák dobással esetleg egyszerű utasítást is adhat nekik.
Jedi diplomata: A diplomata az, aki elsimítja a konfliktust két háborúzó fél között, aki inkább a szavaival harcol, mint a fénykardjával. Ettől még nem lesz védtelen egy csatában, és hiba lenne alábecsülni a képességeit.
  • Védekezés +1
  • Éberség +1
Nyugalom-aura: A jedi békét sugároz, pár lépésnyi körzetében az értelmes lények ellenségessége csökken, aki semlegesen állna a karakterhez, innentől egy fokkal barátságosabb lesz. A jedi (vagy társai) által kiprovokált ellenségesség ellen nem alkalmazható. Időnként szükséges lehet Szövegelés dobás, és megfelelően előadott békítő beszéd.

Katona kasztok

Trooper: Az Új Köztársaság haderejének derekát a trooperek alkotják. Kiválóan képzett, sokoldalú szakemberek, akik életüket tették fel a Köztársaság szolgálatára.
  • Sugárfegyver +1
  • Páncélzat +1
Gránátdobás: Nem olyan könnyű az időzített gránátot célba dobni, főleg, ha nem akarjuk, hogy továbbpattanjon az időzítő lejárta előtt. Legalábbis másoknak. Alapvetően repeszgránátra vonatkozik, de a Kütyük képzettséggel együtt használva, igen változatos eszközöket lehet hajigálni a festékgránáttól az emp-ig. A képzettség Atlétika dobást igényel.
Fejvadász: Hivatalos, vagy kevésbé hivatalos vadászok, akik bűnözőkre (vagy bárkire akiért fizetnek) vadásznak.
  • Kütyük +1
  • Közelharc +1
Jetpack: Hátizsákba szerelt jármű, aki igen gyors helyváltoztatást tesz lehetővé. Járművek képzettség kell a használatához. Némelyik jetpack modell fegyverekkel is fel van szerelve.
Felderítő: Katona, akinek a dolga az információgyűjtés.
  • Éberség +1
  • Tech +1
Felderítő drone: Tenyérnyi távirányított, antigrav meghajtású drón kamerával, viszont fegyver nélkül. Az irányításához Járművek képzettség kell.
Tiszt: Katona, akit a tapasztalata többé tesz, mint egyszerű baka. Nem csak harcolni tud, de átlátja a csatateret, képes nagyobb léptékben gondolkodni, mint az egyén.
  • Sugárfegyver +1
  • Éberség +1
Taktika: A tiszt felismeri az alapvető harci alakzatokat, tudja kik és mikor használják/használták, mi a megfelelő ellen-alakzat, és mik az adott alakzat gyengeségei. Ugyanakkor részt is tud venni alakzatban. Amikor dobni kell rá, akkor az Éberség képzettség számít.
Veterán: Túlélője több hadjáratnak, résztvevője sok csatának, a veterán tudja, hogy az igazi győzelem a harcban az, ha hazaérve tud róla mesélni. Mindent meg is tesz, hogy hazaérjen. Élve, lehetőleg.
  • Védekezés +1
  • Páncélzat +1
Túlélés: A veterán képes olyan állapotban is harcolni, amikor más karakterek már legfeljebb a földön vonaglani tudnak. A sérülések okozta levonások egyel kevésbé súlyosak.

Arc kasztok

Csempész: A csempészek saját véleményük szerint egyszerű kereskedők, akik elviszik a lényeknek, amit akarnak. Nem az ő hibájuk, hogy sokan törvénytelen dolgokat szeretnének birtokolni. Tényleg nem.
  • Sugárfegyver +1
  • Közelharc +1
Túlélő: A csempész tudja, hogyan másszon ki a bajból, ha már az elkerülése nem az erőssége. Amikor a csempész olyan sebet kapna, ami T vagy súlyosabb, dobhat egy Védekezés próbát 10-es vagy nagyobb célszámra, hogy sikerül-e valami deus ex machina módszerrel elkerülnie a támadást.
Tolvaj: Vannak problémái a közös nyelv megértésével, egyes szavak, mint "magántulajdon", "zárva van" nehézséget okoznak neki. De legalább elég nagy dumás megindokolni, mit is keres ott, hamár egyszer bejutott.
  • Éberség +1
  • Tech +1
Dumálás: A tolvaj tudja, hogy magyarázza ki magát a legrosszabb helyzetből is, és valamiért a lények hajlamosak hinni neki. A tolvaj képes átverni hazugságérzékelő droidokat, és megfelelően megfogalmazott szöveggel használhatja a Sunnyogás és Védekezés képzettségeket szócsatákban is.
Diplomata: A diplomata művelt sokoldalú lény, aki jól ismeri a bolygók és fajok viszonyait, valamint képes kiismerni a mögöttes szándékot is.
  • Éberség +1
  • Védekezés +1
Testnyelv: A diplomaták többsége képes olvasni beszélgetőpartnere testbeszédében, ami lehetővé teszi a felületes érzések leolvasását, esetleg a hazugságok felismerését is.
Sztár: Híres celeb, sportoló, vagy csak jókor volt jó helyen, de mostanra a fél galaxis ismeri a nevét.
  • Kütyük +1
  • Védekezés +1
Hírnév: Bárhova megy, jó eséllyel valaki felismeri, és esetleg olcsóbban kaphat meg szolgáltatásokat némi reklámért cserébe.
Csavargó: Hírszerzés és információgyűjtés különféle sunyi és kevésbé sunyi módszerekkel.
  • Sugárfegyver +1
  • Páncélzat +1
Tájékozódás: A csavargók keresztül-kasul bejárták a galaxist, nem szoktak eltévedni. Bárhol is lennének, pár perc gondolkodás, töprengés és sikeres Éberség dobás esetén meg tudják állapítani nagy vonalakban, merre is vannak.

Bónusz jellemzők

Ezekből mindenki egyet választhat, DE egy képesség csak egyvalakinek lehet meg. Választani megegyezés alapján lehet, konfliktus esetén aki előbb elkészül a karakterrel, veheti fel a vonatkozó képességet. Nem kötelező választani, a karakterek teljesen életképesek lehetnek e jellemzők nélkül is.

Híres származás: A karakter Skywalker, Organa, Antiles, vagy valamelyik más, híresebb NPC rokona/leszármazottja (értelmes határokon belül). Ez szociális helyzetekben jelentős előnnyel (máskor hátránnyal) járhat.

Első tanítvány: Csak jedi veheti fel. A karakter a legjobbnak számít Luke akadémiáján, ami azt jelenti, kap +1 extra képzettség pontot, amit rakhat Aktív képzettségre, és 1 extra pontot valamelyik tulajdonságára. Ugyanakkor sokat várnak tőle, ami azt jelenti, erkölcsileg szilárdabbnak kell lennie a többieknél. Ha csak egyszer is Sötét oldal pontot kap, ezeket a bónuszokat végleg és visszavonhatatlanul elveszíti, és még a mesterek neheztelését is magára vonja. Az Első tanítvány NEM a vezetője a többi jedinek.

Nagydarab: A karakter nagyobb az átlagnál, a Fizikum értéke 1-el emelkedik (akár a maximum fölé is).

Agilis: A karakter magas, nyúlánk, rugalmas. A Reflex értéke 1-el emelkedik (akár a maximum fölé is).

Megfigyelő: A karakter érzékei átlag felett élesek. Az Érzékelés értéke 1-el emelkedik (akár a maximum fölé is).

Okoska: A karakter értelmes, művelt. A Tudat értéke 1-el emelkedik (akár a maximum fölé is).

Droidnyelv: A karakter megérti a droidok csipogó, recsegő kommunikációját. Ritkán megeshet, hogy egy-egy komplexebb üzenetet nem ért meg. A karakter rendelkezhet is (ha akar) valamilyen droiddal, ami lehet valamilyen asztromech, protokoll, vagy egyéb típus, megegyezés szerint (NEM orgyilkos droid!!!!).
Érdemes a droidra vigyázni, mert nem halhatatlan.

Állat: A karakternek van egy max kutya méretű állat társa. Ez az állat értelmesebb a legtöbb állatnál, sokmindent megért, sokmindent tud jelezni. Lehet négylábú, emlős, hüllő, akár szárnyas.
Érdemes rá vigyázni, mert nem halhatatlan.

Kibernetika: Egy (vagy több) testrész mesterségesre cserélése. Megegyezés szerint lehetnek extra képességek (éjjellátás, rejtett tároló, testrésztől függően).

Fajok

Szinte bármi előfordulhat, amit láttunk a filmekben (esetleg azon túl is), íme pár példa és hozzájuk tartozó módosító. Aki nem emberrel jön, érdemes utána néznie az adott fajnak.

Ember: +1 Tudat

Twi-lek: +1 Reflex

Devoriai: +1 Test

Rodiai: +1 Érzékelés

Zabrak: +1 Test

Vuki: +2 Test -1 Tudat, nem tudja kiejteni a közös nyelv szavait

Kaminoi: -1 Test +1 Érzékelés

Gungan: +1 Test +1 Érzékelés -1 Tudat

Karakteralkotás menete: